Salgs og leveringsbetingelser
Salg og levering
1.1 Weiscon ApS` (”Weiscon”) salg og levering af standard eller specialtilpassede containere til erhvervsdrivende udføres i henhold til nedenstående vilkår, medmindre de er fraveget ved skriftlig aftale mellem Weiscon og kunden.
2.1 Kundens ordrer, bestillinger, ændringer og tillæg er kun bindende for Weiscon, når kunden har modtaget skriftlig ordrebekræftelse.
2.2 Medmindre andet er udtrykkeligt aftalt forbeholder Weiscon sig retten til skriftligt at tilbagekalde eller ændre tilbud, indtil endelig aftale er indgået.
2.3 Aftaler om specialfremstilling, modificering, maling eller lignende tilpasninger efter kundens ønsker er ikke bindende for Weiscon før der foreligger en udtrykkelig skriftlig aftale eller skriftlig ordrebekræftelse herpå.
3.1 Ordre og aftaler kan ikke afbestilles eller annulleres medmindre der udtrykkeligt er aftalt adgang hertil.
3.2 Weiscon er berettiget til helt eller delvist at lade arbejde udføre af en underleverandør eller tredjemand.
3.3 Det i aftalen eller ordrebekræftelsen anførte leveringstidspunkt er omtrentligt +/- 10 dage. Medmindre andet udtrykkeligt fremgår af aftalen eller ordrebekræftelsen, betragtes en udskydelse af leveringstiden med 30 dage på grund af forhold hos Weiscon i enhver henseende som rettidig levering, således at Kunden ikke kan udøve nogen misligholdelsesbeføjelser overfor Weiscon.
3.4 Er ingen leveringsklausul eller aftale om forsendelse udtrykkeligt aftalt, anses levering for sket ”Ex Works Brande/Ab Weiscon’s Fabrik Brande”. Kunden bærer risikoen for hændelige skader fra det i aftalen eller ordrebekræftelsen anførte leveringstidspunkt, eller fra det tidspunkt hvor Weiscon oplyser Kunden om, at varen er klar til afhentning/transport. Der gælder en 10 dages frist for afhentning af varer, der leveres Ex Works/AB Weiscon’s Fabrik Brande. Såfremt Kunden ikke rettidigt foretager afhentning er Weiscon berettiget, men ikke forpligtet til, på Kundens bekostning og for Kundens risiko at foretage afsendelse eller opbevaring af varen.
4.1 Weiscon forbeholder sig ret til at ændre prisen, såfremt der efter Weiscon’s endelige tilbud/accept, men inden betalingstidspunktet, pålægges Weiscon dokumenterede nye eller forøgede omkostninger som følge af ændringer i told, skatter, afgifter m.v., herunder afgifter til transport m.v., i det omfang sådanne meromkostninger kan henføres til den aftalte leverance.
5.1 Betaling skal ske senest pr. den i aftalen eller ordrebekræftelsen angivne betalingsdag. Såfremt en betalingsdag ikke udtrykkeligt er aftalt, skal betaling ske kontant ved levering.
5.2 Såfremt levering skal ske Ex Works/AB Weiscon’s Fabrik Brande skal betaling ske kontant ved afhentning. Såfremt Kunden ikke foretager rettidig afhentning (fordringshavermora) er kunden, medmindre Weiscon skriftligt giver kunden anden meddelelse, forpligtet til at foretage betaling ved udløbet af afhentningsfristen som angivet i pkt. 3.4.
5.3 I tilfælde af forsinket betaling beregnes morarente med Danmarks Nationalbanks reference sats med tillæg af 8 % fra forfaldsdatoen, samt rykkergebyr.
5.4 Kunden er ikke berettiget til at modregne eller tilbageholde nogen del af betalingen på grund af modfordringer, medmindre dette er skriftligt anerkendt af Weiscon eller Kunden samtidig stiller betryggende sikkerhed for købesummens betaling, når en eventuel tvist om modkravet er afgjort.
5.5 Alle priser er ekskl. moms, andre skatter og afgifter
6.1 Alle varer vil, medmindre andet er aftalt være nye. Alle varer transporteres og håndteres på sædvanlig vis. Der kan forekomme skrammer, ridser, mærker eller lignende fra transport eller anden sædvanlig håndtering af varerne. Ridser, mærker eller lignende anses ikke som mangler, i det omfang de anses for opstået ved sædvanlig håndtering af varerne.
6.2 Alle mål og dimensionsangivelser som angivet i aftalen eller ordrebekræftelsen kan ved levering afvige op til 10 mm uden af en sådan afvigelse anses som en mangel.
6.3 I tilfælde af misligholdelse kan den ikke misligholdende part kun kræve erstatning af den misligholdende part for sit direkte tab ved misligholdelsen.
6.4 Weiscon kan ikke gøres ansvarlig, hvis (i) Kunde ikke har fulgt de givne driftsanvisninger, herunder, men ikke begrænset til, fejlbetjening, manglende forebyggende vedligehold, udskiftning med uoriginale dele eller (ii) som følge af udefrakommende forhold, som ikke kan henføres tilWeiscon eller Weiscon’s container, herunder, men ikke begrænset til, frost, brand, lynnedslag, kemiske reaktioner eller ulykker.
6.5 Weiscon kan ikke gøres ansvarlig for Kundens driftstab, avancetab eller andre indirekte tab som følge af forsinket levering eller mangler ved containeren. Weiscon kan ikke gøres ansvarlig for tab ud over et beløb, der overstiger fakturabeløbet eksklusiv moms.
6.6 Weiscon har ret/pligt til at afhjælpe alle fejl og mangler, såfremt rettelsen lader sig gennemføre og kan ske uden væsentlig ulempe for Kunden.
6.7 Kunden har pligt til straks og senest 4 hverdage efter modtagelse/afhentning at foretage sædvanlig modtagerkontrol. Kunden fortaber retten til misligholdelsesbeføjelser, såfremt krav herom ikke fremsættes skriftligt senest 14 dage fra skadens konstatering, dog senest ét år fra tidspunktet for modtagelse/afhentning.
6.8 Weiscon har tegnet relevant og dækkende erhvervsansvarsforsikring. Weiscon’s ansvar begrænses til samlet maksimal dækningssum pr. år på kr. 10 mil. ved erhvervs- og produktansvar.
7.1 Såfremt de af Weiscon leverede containere forvolder skade på Kundens eller tredjemands ting eller person, skal Weiscon med den i punkt 6 anførte begrænsning erstatte Kunden dennes tab, herunder friholde Kunden for et eventuelt krav, skadelidte tredjemand kan rejse mod Kunden, også selv om skaden hverken skyldes forsømmelse fra Weiscon’s side eller nogen, for hvem han hæfter.
7.2 Uanset det i punkt 7.1 anførte kan Weiscon dog ikke gøres ansvarlig for skade på ting bestemt for erhvervsmæssig anvendelse, ligesom Weiscon under ingen omstændigheder kan gøres ansvarlig for kundens eller tredjemands driftstab, avancetab, følgeskader eller indirekte tab som følge af, at det leverede var defekt.
7.3 Har Kunden ved forsømmelse medvirket ved produktskadens indtræden eller undladt at træffe rimelige foranstaltninger til begrænsning af skadens udbredelse, kan Weiscon dog kræve, at kunden betaler en i forhold til hans adfærd passende del af erstatningen.
7.4 Weiscon’s ansvar efter pkt. 7 er underlagt begrænsningerne i pkt. 6.8.
8.1 Enhver tvist mellem parterne afgøres ved de almindelige domstole i Danmark og ved anvendelsen af dansk ret, dog ikke lovvalgsreglen i lov om internationale køb (CISG)
Vejlevej 102
7330 Brande
Tlf.: 30 39 63 96
Mail: info@weiscon.dk